Is het mogelijk om een vinyl vloer over een parket vloer te leggen?

Mijn parket vloer loopt niet helemaal recht, is de kans dan groot dat het niet mooi wordt? Heeft iemand tips hoe ik dit aan kan pakken. De parket vloer ligt vastgelijmd.

12 jaar geleden
6.9K

Antwoorden (4)

Parket is an sich een uitstekende ondervloer voor vinyl, mits in goede staat. Maar...je ziet er inderdaad wel ALLES doorheen. Is de parketvloer eronder dus érg onregelmatig of hobbelig, dan ga je dat zeker zien, en kun je beter OF de parketvloer eerst egaliseren (schuren/vullen), Of verwijderen, waarna je een nieuwe ondervloer zult moeten leggen (van die groene platen of harde vloerdelen), OF je legt, als je daar de ruimte voor hebt, een nieuwe ondervloer OVER de oude parketvloer, maar in de praktijk zal dat vaak te hoog worden.

Een iets mooier resultaat zul je vermoedelijk krijgen met laminaat, maar dat kun je in heel natte ruimtes eigenlijk niet goed gebruiken. Maar als er NU een parketvloer ligt, zal het niet om een erg natte ruimte gaan, neem ik aan. Bedenk je dus goed of je echt inderdaad vinyl wilt en waarom, want de kosten ontlopen elkaar tegenwoordig nauwelijks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Nou, die minnen zijn raar Marleen.
Dit is gewoon het goede antwoord met alle voor en tegens en alternatieven.
+1
Die gehele vloer zal hoe dan ook eruit verwijderd moeten. Als deze op beton verlijmd is zal deze moeten worden aangebrand met een product als Flevopol voor de hechting van de egaliseer.En daarna kan deze geëgaliseerd worden.Pas dan kan je een ondervloer leggen met daaroverheen het vinyl met een mooi resultaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vastgelijmd?
Bedoel je daarmee dat de delen aan elkaar gelijmd zitten of dat het pakket vastgelijmd zit aan een ondervloer, of op het beton?

Als het onderling verlijmde delen zijn en dus zwevend:
alles eruit. (de ondervloer is misschien nog wel te gebruiken)

Als het vast gelijmd zit dan zou ik hem schuren:
Grote schuurmachine zijn te huur en dat is niet duur. Je kan het grofste schuurpapier gebruiken, dus het gaat nog lekker snel ook.
Een paar millimeter heb je er zo af, als het om een centimeter gaat dan moet de vloer er waarschijnlijk wel uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een parketvloer die goed vast gelijmd is egaliseren met een egaliseermiddel. Na droging kan het vinyl er op geplakt worden. Het vinyl zal de ondergrond volgen. Als er oneffenheden zijn zie die ook door het vinyl.